Vanaf 1 juli heeft u als klant de keuze om uw WA-autoschade door ons af te laten handelen. Bij schade aan uw auto door andermans toedoen moest u, wanneer u niet allrisk verzekerd bent, zelf naar de verzekeraar van de aansprakelijke partij stappen. De Directe Schadeafhandeling brengt daar vanaf 1 juli 2021 verandering in. Deze geeft u als klant de keuze om de schade door de eigen verzekeraar af te laten handelen.

Wat zijn de voordelen voor u?

De verandering naar de Directe Schadeafhandeling heeft diverse voordelen:

  • U klopt gewoon aan bij ons en meldt uw schade;
  • De schade wordt eenvoudiger afgehandeld voor u;
  • U behoudt het recht om de verzekeraar van de aansprakelijke partij aan te spreken;
  • U als klant hóeft niet meer zelf in gesprek te gaan met de aansprakelijke partij;
  • Bent u verzekerd via ons? Dan nemen wij de aansprakelijkheidsstelling richting de verzekeraar van u over.

Wanneer is Directe Schadeafhandeling van toepassing?

  • Bij een botsing van een personenauto, verzekerd op een particuliere polis, met een ander motorrijtuig;
  • Wanneer de bestuurder van het andere motorrijtuig geheel of gedeeltelijk aansprakelijk is voor de botsing;
  • Zowel de personenauto als het andere motorrijtuig moet zijn voorzien van een Nederlands kenteken geregistreerd bij RDW.

Wanneer is Directe Schadeafhandeling niet mogelijk?

  • Bij letsel- en overlijdensschade;
  • Wanneer de aansprakelijke partij onbekend of onverzekerd is;
  • Wanneer de aansprakelijkheid niet komt vast te staan;
  • Wanneer er geen geldige WAM-verzekering is (geschorst, niet toegestane WAM-uitsluiting).
  • Waar sprake is van gebruik van alcohol, drugs, medicijnen of andere middelen die de rijvaardigheid beïnvloeden, fraude, of als de bestuurder niet mag rijden.